Stugan – hyra lokal

Ekhagsstugan

Ekhagsstugan är kvarterslokal för boende i Ekhagen. Den ligger på Åminnevägen nära Naturhistoriska Riksmuseet och Stockholms universitet. Stugan drivs av Föreningen Ekhagen. Den är byggd i början av 50-talet av föreningens medlemmar.

stugan
Bild: Hans Jung

Hyra Ekhagsstugan som festlokal

Ekhagsstugan fungerar också som festlokal. Du kan hyra stugan för bröllopsfest, födelsedagskalas, disputationsmiddag eller för något annat evenemang. Stugan har en stor sal och ett riktigt kök (läs mer nedan). Du kan ta med egen mat och dryck eller anlita catering. Längre ned finns tips om lokala företag för catering.

Föreningen hyr ut både till medlemmar och icke medlemmar (medlem kan man bara bli om man bor i området). Medlemmar har rabatt om medlemmen hyr för personliga ändamål. I tabellen nedan kan du se vilka hyresalternativ som finns. Bostadsrättsföreningar och andra föreningar i området kan hyra stugan för årsstämmor och liknande. I begränsad utsträckning hyr vi ut till företag.

Priser fr.o.m. 15 januari 2019.

* Gäller helger. Tillträde enl ök, normalt på em.
** Barnkalas: Normalt 4 timmar. Helst söndagseftermiddagar.

OBS!
Minimiålder för att hyra är 25 år. Du kan inte hyra åt  någon annan. Den som hyr måste kvittera nyckeln och vara på plats under aktiviteten. Kvällstid hyr vi endast ut till slutna sällskap. Vi är restriktiva med att hyra ut till yngre festarrangörer utan anknytning till vårt område. Vi är en ideell förening och vi som är engagerade gör detta på vår fritid. Det kan därför ta tid innan du får svar på frågor etc.

OBS! Vi har ingen sophämtning. Du måste därför ta med dig dina sopor från området. Det finns en återvinningsstation för sopsortering, men där kan inga sopor lämnas.

Depositionsavgift 3.000 kr vid fest, 1.000 kr vid barnkalas och andra aktiviteter, lämnas när nyckeln hämtas. Vi föredrar att depositionen betalas via swish. Depositionen återfås när stugan avsynats och befinns i godtagbart skick och nyckeln återlämnats. Depositionen återfås vid fester ytterligare en dag senare (vi behöver kunna kontrollera att inga sopor lämnats vid återvinningsstationen).

Om avbokning sker senast 30 dagar före hyresdagen återbetalas hela beloppet. Om avbokning sker senast 15 dagar före hyresdagen återbetalas halva beloppet. Om avbokning sker senare än ovan återbetalas ingenting.

Om du vill hyra gör du så här

1. Gå in och i vår kalender via denna sida och se om stugan är ledig då du önskar hyra.  Vid fest sker tillträde normalt någon gång under eftermiddagen (tidpunkt efter överenskommelse) Avsyning sker dagen efter. Om det är en aktivitet dagtid inbokad samma dag som du önskar hyra kan det ändå ofta gå det bra att hyra för fest på kvällen. Gör en förfrågan! Vi har stängt över påsk, sommarstängt från den 17 juni till den 11 augusti och stängt även under  jul- och nyårshelgerna. Vi tar emot bokningar för innevarande termin och den nästkommande. Detta innebär t.ex. att du på hösten även kan göra bokningar som avser kommande vår.
    2. Gör en bokningsförfrågan (fyll i alla uppgifter som efterfrågas!). Om du har problem med bokningen eller frågor (svar på de flesta finns dock på denna sida) kan du mejla till
      bokning@foreningenekhagen.se.
    3. Vår bokningsansvarige hör av sig, bekräftar ifall du kan hyra önskad tid och fastslår pris. OBS! Vi har som ideell förening inte alltid kapacitet att ta emot bokningar. Vi förbehåller oss därför rätten att tacka nej.
    4. Du betalar in hyran senast dagen efter bekräftelse till bankgiro 5328-8593 och märker betalningen endast med namn och hyresdatum. Meddela när du har betalt. Om inte annat överenskommits i förväg betalas depositionsavgiften via swish vid överlämning av nyckel. Normalt ska den som ingått hyresavtalet närvara. Var beredd på att visa leg!
    5. När hyran är inbetald är din bokning konfirmerad och hyresavtalet (se nedan) gäller. Betalning  innebär också att du har accepterat våra bokningsregler (som framgår av denna sida).
    6. Om betalningen inte är genomförd inom de närmaste dagarna efter bekräftelsen, annulleras bokningen.
    7. Överlämning av nyckel och en rundvisning och genomgång av stugan med information om var saker finns mm görs av stugvärden och sker den dag och tid din hyresperiod startar. (bilder och planskiss finns nedan)

Hyresavtal (pdf)
Checklista för städning

Fakta om stugan:

• 160 kvm; stora salen 77 kvm – ca 13 x 6 m, köket 30 kvm.
    • 80 personer max i lokalen.
    • Du kan ha ca 80 sittande middagsgäster i stora salen (men så många bord och stolar har vi inte).
    • Vi har 80 stolar, 7 st bord 80×180 och 5 st 80×120 5 st samt 1 bord för 8 personer (står i köket).  Uppgifter per 2018-10-14.
    • Stugan har inte wifi.
    • Inventarielista (enligt inventering april 2015) (Obs, vi har fler kuvert än vad listan anger, cirka 60 st).

Interiörbilder:

Stora salen:
Stora salen

Köket (sedan bilden togs har möblemanget kompletterats med en köksö):
nya köket

Tips om catering